Kejayaan
Andalusia tidak bisa dilepaskan dari peranan besar Khalifah Bani Umayah yang
pertama di sana. Abdul Rahman I (756-788M) adalah seorang pemimpin yang
terpelajar, berwibawa dan amat meminati bidang kesusasteraan. Karena begitu
cintanya pada bidang ini, ia mendirikan satu tempat khusus di dalam istananya
yang diberi gelar “Darul Madaniyat” untuk kegiatan kesusasteraan kalangan
wanita Andalus.
Pada
zaman Abdul Rahman I, golongan cerdik pandai dan alim-ulama begitu dihormati
dan dipandang tinggi oleh pemerintah, para pembesar dan masyarakat Andalus.
Pemerintah telah memberi penghormatan yang tinggi kepada ulama dari Timur
seperti al-Ghazi Ibn Qais dan Abu Musa al Hawari untuk menyampaikan ilmu agama
di sana.
Dr
Salmah Omar dalam disertasinya tentang “Andalus Semarak Tamadun di Eropah”
menyatakan: “Pengganti Abdul Rahman I (788-796M) juga seorang pemerintah yang
menitikberatkan kegiatan keilmuan. Pada zaman pemerintahannya, beliau telah
membina beberapa buah sekolah untuk mempelajari bahasa Arab yang juga bahasa
rasmi Andalus pada waktu itu. Jasa beliau yang paling besar dalam perkembangan
keilmuan ialah perluasan penggunaan bahasa Arab dalam kehidupan seharian
termasuklah urusan keagamaan di gereja, sekaligus melemahkan penggunaan bahasa
Latin di seluruh semenanjung Iberia. Beliau juga Berjaya menjadikan bahasa Arab
sebagai bahasa lingua franca dalam hubungan antarbangsa pada zamannya dan zaman
berikutnya.” (Joesoef Sou’yb, 1972:47)”
Pada
zaman pemerintahan Abdul Rahman II (822-852M), kemajuan dan perubahan banyak
dilakukan pula. Ia membangun banyak gedung sekolah dan institusi-institusi
keilmuan bagi orang yang tidak mampu. Institusi ini dibangun di kota-kota
penting dan ditanggung sepenuhnya biayanya oleh pemerintah. Ia kemudian membina
Cordova sebagai tempat keilmuan dan prasananya. Iamembangun tempat untuk
cendekiawan berdiskusi, masjid, jembatan dan taman yang indah serta
perpustakaan yang bagus di kota tersebut.
Hal itu
terus dikembangkan pemerintah berikutnya. Dr Salmah, mengutip FO Callaghan
menceritakan: “Semasa abad pemerintahan khalifah, Cordova menjadi saingan
sebenar kepada Baghad sebagai pusat kebudayaan dunia Islam. Khalifah Abdul
Rahman III dan al Hakam II adalah dua ilmuan yang menyambut mesra sarjana dari
Eropa, Afrika dan Asia.”
Usaha-usaha
penerjemahan buku juga aktif dilakukan pemerintah. “Abdul Rahman III telah
meneruskan usaha-usaha menaungi kegiatan penerjemahan yang telah dimulakan oleh
Abdul Rahman II. Ramai sarjana yang berbakat di Andalus dan Timur berkumpul di
istana beliau dan mereka diberi ganjaran yang lumayan. Sebagai contoh. Beliau
bermurah hati member kurniaan kepada para sarjana Yunani dan Yahudi seperti
Nicolas dan Hasdai. Pada zaman pemerintahan beliau, banyak hasil karya Yunani
telah diterjemah ke dalam bahasa Arab dan ada juga beberapa buah karya asal
dalam bahasa Arab meliputi pelbagai bidang ilmu pengetahuan.” (Salmah Omar,
2009:16).
Pada
masa pemerintahannya ini, penduduk Cordova telah meningkat menjadi lebih 500
ribu orang dan dengan terbangunnya universitas-universitas, penerbitan
buku-buku, industri kertas dan berbagai kegiatan intelektual, maka ia menjadi
kota yang maju berbanding kota lain di Asia dan Eropa.
Dr
Salmah, dosen di UPM Serawak Malaysia ini melanjutkan: “Pada zamannya
Universiti Cordova telah diperbesar dan dipertingkatkan peranannya sehingga
muncul sebagai universiti yang terbaik dan terbesar di dunia. Universiti
Cordova ini telah berupaya menandingi Universiti Al Azhar di Kaherah (Kairo)
dan Nizamiyah di Baghdad. Ia telah Berjaya menarik ramai pelajar sama ada
Kristian, Yahudi dan Islam, bukan sahaja dari Andalus tetapi juga dari
Negara-negara di Eropa, Afrika dan Asia.”
Begitu
juga khalifah al Hakam II sangat cintakan ilmu pengetahuan dan buku-buku. Di
perpustakaan miliknya terdapat lebh dari 400ribu buah buku dan 44 katalog yang
kebanyakan sudah dibacanya. Ia juga senang memberi catatan terhadap buku-buku
itu.
Pemerintah
al Muwahiddun yang meneruskan kekuasaan setelah Bani Umayah jatuh pada 1031M,
juga melanjutkan aktivitas keilmuan di sana. Mereka turut serta dalam
memperkenalkan pemikiran Asyariyah dan Imam Ghazali. Pemerintah saat itu
berusaha gigih mengumpulkan para cendekiawan dari seluruh dunia untuk mengisi
tenaga-tenaga pengajar pada universitas-universitas yang mereka dirikan.
Khasanah Ilmu
Universitas
Cordova yang letaknya di Masjid Cordova adalah tempat yang paling baik untuk
belajar pada saat itu. Saat itu telah ada jurusan astronomi, matematika,
kedokteran, teologi dan undang-undang/hukum. Amir Hasan Siddiqi sebagaimana
dikutip Salmah menyatakan: “Pada abad ke-10 M Apabila Cordova (ibu Negara
kerajaan Umaiyah Spanyol) mula menyaingi Baghdad, pasang surut aliran budaya
dan pembelajaran yang bertimbal balik. Semasa abad yang berikutnya, bertambah
ramai lagi pelajar dari wilayah Islam Timur dan Kristian Eropah berduyun-duyun
datang ke Universiti Cordova, Toledo, Granada dan Seville untuk menimba ilmu
dari perigi ilmu pengetahuan yang mengalir ke sana dengan banyak sekali.”
Granada
muncul sebagai pusat pemerintahan Islam dan perkembangan keilmuan yang
terpenting di sebelah barat Andalusia. Universitas Granada dibangun oleh Sultan
Yusuf I pada tahun 1349M. Universitas itu terkenal dengan panggilan Darul Ilm
atau al Madrasah an Nasriyyah. Ia mempunyai beberapa jurusan seperti
undang-undang/hukum, kedokteran, kimia, falsafah dan astronomi.
Buku
adalah satu hal yang terpenting dalam menunjang keberadaan universitas, Saat
itu, menurut Dr Salmah, Andalus menjadi pusat penerbitan buku yang terbesar di
Eropa. Dari Andalus, perusahaan membuat kertas tersebar ke Italia dan Prancis
serta kemudian ke seluruh Eropa. Sebelum terjadi Perang Salib, buku dan kertas
menjadi warisan Islam Andalus kepada Eropa Barat.
Philip
K Hitti seperti dikutip Salmah menggambarkan kejayaan Andalusia ini : “Sambil
sains Arab merosot di bumi Islam Timur, ia berkembang maju di Baratnya. Bandar
raya Cordova mengambil alih tempat Baghdad sebagai pusat pembelajaran,
sementara Toledo dan Seville pula berkongsi dalam keintelektualan. Sarjana Arab
Sepanyol membangun di atas asas yang disediakan oleh rekan seagama mereka di
Iraq, Syria, Mesir dan Parsi. Zaman keemasan mereka
meliputi secara kasarnya dari abad ke-11 hingga 12.”
Mengutip
Anwar G Chejne, Salmah menggambarkan keindahan Cordova: “Pada abad ke-10 M,
Cordova mengatasi keindahan Constantinople, dengan hospital, university, masjid
dan istana yang sungguh cantik, perpustakaan awam, kolam mandi awam dan taman
dengan persiaran yang sangat indah. Semua kemudahan itu ada di Bandar raya
utama Negara Sepanyol Islam, dan ia membantu mewujudkan persekitaran
intelektual yang melahirkan bijak pandai agung Andalusia.”
Perpustakaan
umum dibangun di setiap wilayah Andalusia. Di kota Cordova saja terdapat
sebanyak 70 buah perpustakaan umum yang bisa digunakan oleh seluruh masyarakat
di situ.
Tokoh
ulama yang terkenal di Andalusia, saat itu antara lain: Ibnu Rush, Ibnu Hazm,
Ibnu Abdil Barr dan Qadi Iyad. Ibnu Rush (1126-1198M) seorang dokter dan ahli
hukum yang terkenal di masanya. Ia telah mengumpulkan ensiklopedia perobatan
dan beberapa komentarnya tentang Aristotle, ringkasan dan resumenya menjadi
buku teks selama beratus-ratus tahun. Karyanya yang terkenal Bidayatul
Mujtahid; dan Tahafut al Tahafut yang menjawab Tahafut al Falasifah karya Imam
Ghazali.
Ibnu
Hazm (994-1064M) terkenal dengan karyanya al Muhalla, al Fasl fil Milal wan
Nihal, Risalah fi Ushululil Fiqh dan al Ahkam fi Ushulil Ahkam. Ibnu Abdil Barr
(978-1070M) dengan karya agungnya al Isti’ab lis Shahabah dan al Humaydi.
Sedangkan Qadhi Iyad yang terkenal pada abad ke-12, adalah seorang ulama pakar
dalam bidang hadits, fiqh dan sejarah. Ia telah
menghasilkan
kitab sedikitnya 20 buku tentang hal tersebut. Ia merupakan tokoh dalam mazhab
Maliki dan pernah bertugas sebagai penasihat kerajaan al Murabitun.
Kapankah
tradisi dan khasanah ilmu itu kembali lagi?*
Penulis
buku “Imperialisme Baru”(GIP)
Sumber
: Hidayatullah
No comments:
Post a Comment